Goharfam Material Researchers

تولیدکنندگان برتر نیکل در جهان

2023-07-19 2comment
کاتد نیکل- گوهرفام

نیکل یک فلز سفید نقره‌ای است که به‌خوبی جلا می‌گیرد. این فلز سخت و قابل انعطاف بوده، هادی جریان الکتریسیته می‌باشد و به‌راحتی با گوگرد و آرسنیک ترکیب می‌شود. با توجه به اینکه نیکل، دوام زیادی در هوا داشته، اکسیده نمی‌شود، برای تولید سکه‌های پول، فلز کاری برنج و آهن و همچنین برای ساخت ابزار آلات شیمیایی در آلیاژهای خاص مانند نقره آلمانی کاربرد دارد و معمولاً با کبالت همراه هست که هر دوی آنها در آهن‌های شهاب سنگی یافت می‌شوند. نیکل برای صنایع آلیاژی بسیار با ارزش می‌باشد.

نیکل ازنظر فراوانی با غلظتی حدود ۰.۰۰۸ درصد در بین عناصر موجود در پوسته زمین در رتبه بیست و چهارم قرار می‌گیرد. باوجوداینکه مقدار آن از برخی فلزات مانند مس، سرب و روی بیشتر است ولی ازنظر اقتصادی دارای منابع قابل استحصال کمتری است.

نیکل یکی از اجزای اصلی تشکیل‌دهنده شهاب سنگ به‌شمار می‌آید. شهاب سنگ‌های آهن و سیدریت شامل آلیاژهای آهن حدود ۵ تا ۲۰ درصد نیکل‌اند. نیکل تجاری به فرم‌های پنتلاندیت و پیروتیت است که این معادن در استان انتاریوی کانادا یافت می‌شود که این ناحیه حدود ۳۰ درصد از کل نیکل دنیا را تأمین می‌کند. دیگر معادن این عنصر در کالدونیا، استرالیا، کوبا، اندونزی و در مناطق دیگر است. این عنصر رسانای جریان برق است و سطح آن براق و صیقلی است. این عنصر از گروه عناصر آهن و کبالت است و آلیاژهای آن قیمت‌های بالایی دارند. این عنصر کاربردهای فراوانی در طبیعت دارد و برای ساخت فولاد ضدزنگ و دیگر آلیاژهای ضدزنگ و ضد خوردگی، مانند اینوار و مانل که آلیاژی از نیکل و کبالت است و در برابر خوردگی مقاوم است و و اینکونل و Hastelloys کاربرد دارد. برای ساخت لوله‌های نیکلی و مسی و نیز برای نمک‌زدایی گیاهان و تبدیل آب شور به آب مایع استفاده می‌شود. نیکل استفاده‌های فراوانی برای ساخت سکه‌ها و فولاد نیکلی برای زره‌ها و کلیدها کاربرد دارد و همین‌طور از نیکل می‌توان آلیاژهای نیکروم و پرمالوی و آلیاژی از مس را تهیه کرد. از نیکل برای ساخت شیشه‌های به رنگ سبز استفاده می‌شود. صفحات نیکلی می‌تواند نقش محافظت‌کننده برای دیگر فلزات را داشته باشد. نیکل همچنین کاتالیزور برای هیدروژن دار کردن روغن های گیاهی است. همچنین در صنعت سرامیک و رنگدانه کاربرد گسترده دارد. در باتری‌های قوی ادیسون کاربرد دارد. از ترکیبات مهم نیکل می‌توان سولفات و اکسید را نام برد. نیکل طبیعی مخلوطی از ۵ ایزوتوپ پایدار است. همچنین ۹ ایزوتوپ ناپایدار دیگر نیز شناخته شده است. نیکل هم به صورت فلز و هم به صورت ترکیب محلول می‌تواند وجود داشته باشد. بخار سولفید نیکل سرطان‌زاست که هنگام استفاده از آن باید دقت لازم را به عمل آورد.

بزرگترین و مهمترین بازار نیکل، بورس فلزات نیویورک، لندن و شیکاگو است که اطلاعات قیمت روزانه را می توان از این بازارها گرفت. در زیر، 10 شرکت بزرگ استخراج (تولیدکننده) نیکل در جهان معرفی شده است:

1. Norilsk Nickel – کشور: روسیه – میزان تولید: 193 کیلوتن

2. Vale S.A – کشور: برزیل –  میزان تولید: 168 کیلوتن

3. Glencore plc – کشور: سوییس – میزان تولید: 102.3 کیلوتن

4. BHP Group Limited – کشور: استرالیا  – میزان تولید: 89 کیلوتن

5. Anglo American plc – کشور: انگلیس – میزان تولید: 41.7 کیلوتن

6. ERAMET SA – کشور: فرانسه – میزان تولید: 39 کیلوتن

7. South32 Limited – کشور: استرالیا – میزان تولید: 34.1 کیلوتن

8. IGO Limited – کشور: استرالیا – میزان تولید: 29 کیلوتن

9. Terrafame – کشور: فنلاند – میزان تولید: 28.7 کیلوتن

10. شرکت متالورژی چین – کشور: چین میزان تولید: 26.35 کیلوتن

اشتراک گذاری :
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد، لطفا تمامی کادرها را به دقت پر کنید.